Jasna preporučuje

  • Image

Sa police na tanjir – o riži i rižama

Riže su omiljeni prilog kako djeci pa i odraslima. Lako ih je skuhati, možete praviti i slana i slatka jela, prirodno ne sadrže gluten, ne opterećuju probavu, izvor su vlakana, vitamina B skupine, sadrže i važne aminokiseline kao npr. lizin, a zavisno od tipa riže, izvor su i moćnih antioksidanata.


Skoro sve su vrste riže u početku procesa prerade smeđe, a procesom rafinacije sjemenke se poliraju do sjajno bijele boje. Međutim od sjemenke ostaje samo onaj unutarnji dio (endosperm) i vrlo malo od hranjivih vrijednosti, ali ukoliko se bijela riža kuha uz dodatak nekih mahunarki kao npr. beluga leće, crvene leće, crne kvinoje ili ako joj dodate kuhani mungo ili azuki grah ili slanutak onda se i bijela riža na prirodan način nutritivno obogati.

DOBRO JE ZNATI

Crna riža
Riža crne boje koja postane divne ljubičaste boje nakon kuhanja i ima sladak okus i ljepljivu strukturu. Izvorno je iz Japana, a zrno joj je kratko. Sudeći prema novim znanstvenim istraživanjima, crna riža pretekla je borovnice i orahe po sadržaju antioksidansa. Studija iznesena nedavno na kongresu American Cancer Society, zaključila je da kašika crne riže sadrži više antioksidativnih sastojaka nego kašika borovnica, te da nema razloga zašto se crna riža ne bi trebala konzumirati češće. Nadalje, u prilog riži ide i manji sadržaj šećera, a veći udio prehrambenih vlakana, željeza i vitamina E. Naučnici smatraju da bi se crna riža trebala uvrstiti u dječiju ishranu češće, te zamijeniti bijelu rižu koja se koristi u raznim dječijim grickalicama i proizvodima.

Crvena riža

Postoje više vrsta crvene riže, kineska crvena riža dobiva se fermentacijom riže sa specifičnim vrstama kvasca, a istraživanja su otkrila kako ova namirnica smanjuje mogućnost ponovnog srčanog udara kod pacijenata koji su ga preživjeli. Na japanskom se crvena riža naziva "koji", što u prijevodu znači „žitarica tretirana s kulturom plijesni“. Treba razlikovati crvenu rižu bogatu biljnim pigmentima od riže tretirane kvascem Monascus purpureus. BIOfan crvena riža potiče sa Tajlanda i ustvari je Thai crvena riža koja je bogata antocijanima, moćnim antioksidansima, koji dokazano, između ostalog, štiti krvne sudove i pomažu u prevenciji hipertenzije, a odatle potiče i specifična crvena boja ove riže. Ustvari je to smeđa riža, dugog zrna, ali sa crvenom ovojnicom. Ovakva vrsta riže se može koristiti ili samostalno ili u kombinaciji sa smeđom rižom. Spada u integralne riže, izvor je željeza, cinka, magnezija, mangana, fosfora, selena, kalija i molibdena, a nakon kuhanja ima pomalo orašast okus.

Smeđa basmati riža

Ova vrsta značajno je hranjivija od bijele, sadrži puno više prehrambenih vlakana, lizina, minerala kalcija, fosfora i kalija, ima specifičan aromatičano-orijentalni miris prilikom kuhanja. S obzirom da je iznimno bogata vlaknima i mekinjama preporučuje se osobama koje nemaju težih probavnih oboljenja.

Riža trio mix (basmati bijela riža, crvena leća i crna quinoa) - Idealan za pripremanje brzih obroka jer se kuha svega 20tak minuta na laganoj vatri u omjeru 2 (voda):1 , a na ovaj način dobijate hranjiv i veoma zdrav obrok, i rižu koja je obogaćena proteinima,vlaknima , vitaminima i mineralima koje sadrže crna quinoa i crvena leća.


Riža divlji mix (crvena, smeđa i divlja riža) – kuha se u omjeru 3:1, najmanje 35 minuta


Važno je spomenuti da se integralne riže, a posebno crna riža, preporučuju uvrstiti u redovnu ishranu kod osoba koje boluju od dijabetisa i inzulinske rezistencije. Ove vrste riža imaju nizak Glikemijski indeks (GI) što je od iznimne važnosti za osobe koje boluju od navedenih metaboličkih oboljenja radi održavanja normalne razine glukoze u krvi. GI se ravna prema vrijednostima čiste glukoze koji iznosi 100. Što je veći GI u hrani to je veća mogućnost naglog porasta glukoze u krvi.

GI indeks bijele riže je 70 , crvene 55, smeđih 50, a kod crne riže čak 35.

A KAKO IH SKUHATI?

Crna riža - Prije kuhanja temeljito je isprati tekućom vodom. Kuha se u posoljenoj vodi 35-40 minuta. Omjer između količine riže i vode trebao bi biti najmanje 1:2 -3 (voda). Crna riža je odličan prilog mesnim jelima i jelima s povrćem., ali od nje se mogu napraviti i neke vrste sutlije kuhane u biljnim mlijeku, uz svježe voće, što je idealno npr. za doručak. Posebno se slaže sa kokosovim mlijekom i kokosovim šećerom, a ovakav dezert je poznat a poslastica u Azijskoj kuhinji. Može se miješati i sa basmati smedjom rižom. Kada je crna riža kuhana postane mekana i poprimi tamno - ljubičastu boju.


Crvena riža - Prije kuhanja temeljito isprati tekućom vodom. Kuha se u posoljenoj vodi najmanje 35 minuta. Omjer između količine riže i vode trebao bi biti najmanje 1:2 (voda). Crvena riža je odličan prilog mesnim jelima i jelima s povrćem. Može se kominovati sa smeđom basmati rižom i crnom rižom.
Riža divlji mix – u omjeru voda: riža, 3:1, 35 minuta
Riža trio mix - 20tak minuta, u omjeru voda:riža, 2:1

M mreza riza 1080x1080

TIP & TRICKS

Vrijeme kuhanja kao i omjer vode mogu da variraju u zavisnosti od vrste kuhala i posuđa koji se koriste te se uvijek savjetuje da se pred kraj kuhanja  provjeri je li zrno riže omekšalo i da se pazi na količinu vode u toku kuhanja. Ukoliko zrno nije omekšalo, onda treba produžiti kuhanje uz dodatak vode ali paziti da se ne pretjera, bolje dodati manje.

Integralne riže se poklopljene kuhaju nesto brže ali zbog prirodnog sadržaja arsena u rižama savjetuje se da ove riže kuhaju bez poklopca, uz čak više vode nego što je sama preporuka.

Rižu možete prije kuhanja prepržiti na maslacu, maslinovom ulju uz začine, neke dvije- tri minute i tek onda početi kuhati. Integralne riže se odlično slažu sa začinima poput nane/metvice, curry začina, kumina i kurkume.  Rižama možete dodati i prepržene sjemenke (tikve, suncokreta, pinjole..) , ili gljive i svježe sezonsko povrće te na ovaj način dobijete hranjiv i zdrav obrok, a da niste potrošili previse vremena u kuhinji. Posebno se riža divlji mix se odlično slaže uz blitvu ili špinat

Pred sami kraj kuhanja (znaći 5minuta pred kraj) isključite kuhalo, preko lonca stavite krpu i poklopite. Pustite da se riža „odmori”, a postupak će prirodno ukloniti višak vlage. Nakon ovoga riža bi trebala biti razabrana i neljepljiva.

Život u doba korona virusa

Savjeti su kao što sama riječ kaže samo su savjeti i nisu zamjena za medicinsku pomoć. Ukoliko kašljete, imate povišenu temperaturu, teško dolazite do daha i imate glavobolju kontaktirajte nadležnu ambulantu u svojoj opštini ili gradu.

Kako se “sačuvati” u doba korone?

S obzirom da je ovo specifična situacija ukoliko ste osoba koja ima neka hronična oboljenja, BMI preko 25, kardiovaskularne bolesti, hronične plućne bolesti, dijabetis, hipertenziju onda je za Vaš imunitet ostanak u kući najbolja stvar koju možete uraditi. Ukoliko morate izlaziti onda ste prinuđeni da provodite higijenske mjere i dezinfekciju konstatno, a i po povratku kući. Sada je najvažnije umanjiti mogućnost zaraze. Da bi ojačali ishranom imunitet i ukoliko se nalazite u fazi liječenja savjetujem sljedeće:

1. Pijte dnevno dovoljne količine tečnosti – opšte su preporuke 30ml / kg tjelesne težine (od toga najmanje 50% vode dnevno, ostatak kroz nezaslađenu limunadu, nezaslađene čajeve, jogurt, kefir, voće, supice itd). Sada je dobro piti dnevno zeleni čaj posebice MAČA/MATCHA čaj. Više o ovom čaju možete pročitati na www.zdravoteka.ba

jogurt2

2. Ukoliko ste se namirili izdašnom količinom bijelog brašna, šećera i rafiniranih ulja to Vam neće biti od neke pomoći da razbudite imunitet, čak postoji velika vjerovatnoća da će te iz ove situacije izaći sa nagomilanim kilogramima i masnoćom, što sa zdravstvenog aspekta nije  nikako dobro. Bolje je da rafinirane i ultra-procesirane namirnice zamijenite čistim, izvornim i kvalitetnim namirnicama (bez pesticida, aditiva, GMO free, nerafinirane) iz bogatog asortimana BIOzone i BIOfan. I dalje važe pravila zdrave, kvalitetne i raznovrsne prehrane kao i do sada. Podržite zdravlje Vaše crijevne biote konzumacijom kefira, jogurta, sirutke, kiselog mlijeka i mladog sira. 

3. Bijelo brašno zamijenite brašnom integralnih žitarica ili ih barem kombinirajte (pšenice iz organskog uzgoja, posebno je važno da pšenica bude 100% organska, brašno špelte, prosa, heljde zobi..), brašnom mahunarkih (crvene leće, slanutka), orašastih plodova i sjemenki, brazilskih orah 1-2x dnevno dati će Vam i odgovarajuću dozu selena, snažnog antioksidanasa, a integralne žitarice  su bogat izvor beta-glukana, vitamina B kompleksa, vlakana, vitamina E, a izvor su i minerala.

4. Jedite barem 2-3 porcije voća dnevno, povrća 3-4 porcije dnevno, a za povrće se inače smatra da nema ograničenja. Do sada nema informacija da je hrana mogući izvor zaraze ali ipak , bez obzira na virus, povrće i voće operite pod mlazom vode i može te ga kratko potopiti u sirće ili sodu bikarbonu.

medium shot woman stretching with copy space 23 2148267333

5. Birajte ispravan način pripremanja hrane i organizujte svoje vrijeme unaprijed, koristite zdrave masnoće (ulja koja nisu rafinirana i koja su hladno cijeđena) – sva hladno cijeđena i nerafinirana ulja su dobra, maslinovo treba da prevladava, a uz njega možete koristiti kokosovo, suncekretovo, laneno, konoplje – koja ulja idu na tavu, a koja u salate pročitajte na www.zdravoteka.ba

6. Bavite se fizičkom aktivnošću – sada je to malo veći problem je moramo biti u kući, djeca i stariji ne smiju van i sad se moramo prilagoditi: nadjite neku online aplikaciju nekih vježbica, dobro bi bilo u svakodnevnu rutinu uključiti vježbe za leđa, pustite muziku plešite ili zumbajte dnevno barem 30 minuta, potražite i neke grupe sa online treninzima, SAMO budite aktivni. Uključite i djecu.

7. Spavajte dovoljno, minimalno 6 sati, 7-8 sati sna bi trebalo dati dovoljno odmora za dnevne aktivnosti. Za opuštanje korisitite i moć eteričnih ulja (citrusa, posebice mandarine, bergamota, lavande..). Održavajte vlažnost prostorija na 55% vlage. Tako će se nosna sluznica biti ovlažena, a to su prva vrata odbrane od bakterija i virusa.

8. Za obroke i dalje vrijedi umjerenost u količinama, redovnost, raznovrsnost i kvalitetna ishrana uz zdrave užine (voće, jogurt i orašasti plodovi su idealna užina)  – svaka ishrana je individualna i najvažnije je osluškivati organizam. Jedno samo moramo imati na pameti , a to je da moramo sve ono što unesemo u organizam i potrošiti znači ukoliko smo non stop u kući, slabo se krečete, niste aktivni onda Vam neće trebati toliko hrane u toku dana. Također, pazite svakako na količinu unesenih ugljikohidrata, nemojte pretjerivati i važnije je da unesete dovoljnu količinu proteina kroz konzumiranje jaja, piletina, puretine, ribe, mahunarkih  i gljiva.

9. Osobe koje imaju proljetne alergije mogu već sada početi koristiti spirulinu koja može pomoći da se simptomi alergije ublaže – kako koristiti spirulinu pitajte.

M mreza objave 1080x1080 3

10. Očuvajte i svoje mentalno zdravlje kroz čitanje knjige koju do sada niste stigli pročitati, sa dovršavanjem obaveza u kući koje ste tako dugo odlagali, ukoliko volite slikati, šiti, kreirati sada je pravo vrijeme. Nemojte čitati vijesti svakih pola sata, odredite jedan do dva perioda u toku dana za takve informacije. Skajpate sa društvom, prijateljicom ili osobama koje sada niste u prilici viđati.

11. Kuhajte sa ljubavlju i sa začinima (koristite bijeli luk, đumbir, slatku i ljutu papriku, biber, cejlonski cimet, kurkumu..) Uživajte u obrocima, uzmite si vremena, žvačite hranu i naravno uvijek pronađite razloga za SMIJEH!!!

12. Ukoliko ste u fazi liječenja ili oporavka svakako preporučujem da imunitet dodatno podržite kroz probiotike i prebiotike (bitno je da su kvalitetni), zelenim mača čaj 2 šolje dnevno, ehinaceom, vitaminom C (biljka Camu Camu je prirodni izvor vitamina C,a i izvor je i ostalih važnih bioflavonida), nastavite sa suplementacijom vitaminom D, omega-3 masnim kiselinama. Dobro bi bilo da uključite u ishranu medicinske gljive  kao što su Reishi/Reiši, Shitake/Šitake i Chaga/Čaga pogotovo Čaga koja ima širok imunostimulirajući spektar djelovanja. Inače njihov najvažniji sastojak su specifični beta-glukani, najbolji i moćni pomoćnici kada je u pitanju jačanje imuniteta i njegova odbrana.  Više o gljivama pročitajte na www.zdravoteka.ba

13. Divlji origano ima jako antibakterijsko i antivirusno djelovanje možete ga koristiti u obliku čaja najbolje po upustvu proizvođača, za detoksikaciju možete koristiti pšeničnu ili ječmenu travu.

14. Njegujte sada posebno ruke, koje se četo peru i dezinfikuju,a neka sredstva jako isušuju kkožu ruku. Za najbolju njegu možete koristiti hladno-prešano arganovo ulje, samostalno ili možete obogatiti klasične kreme koje koristite dodajući im nekoliko kapi ovog ulja, također nerafinirani shea maslac je odličan u njezi cijeog tijela pa i ruku, a čak se preporučuje njegova upotreba i kod djece i osoba koje imaju i ekcem.

Važno je sada, koliko je moguće, #ostatikuci, hraniti se i dalje zdravo, ostati mentalno zdrav, jer virus će kad tada proći, a ukoliko nagomilamo kilograme, masti, razmišljamo pesimistično i ne brinemo se za sebe, sve to može ostaviti trajne posljedice na cjelokupni organizam.

Savjete napisala Jasna Frljak,

magistar organske hemije, absolvent nutricionizma i certificirani Bicom terapeut