Najčešća pitanja

  • Image

1. Koliko je ishrana bitana?

Neka hrana bude tvoj lijek, a lijek neka bude tvoja hrana. “ kazao je davno Hipokrat.

Ishrana je jako bitna to je svojevrstan vid samonjege. Ali, nažalost puno je stigmi u vezi ishrane šta, kada, kako i koliko čega jesti i sa puno zabrana počinjemo graditi loš odnos prema hrani. A to ne želimo. Kada osvjestimo kako hrana utječe na naše raspoloženje, fizičko, mentalno i emocionalno zdravlje to je prvi korak ka promjeni. Kada gledamo na hranu kao vid samonjege tu dolazimo do slobode.

Posmatrajte to ovako: Kada jedete kolač sami na trosjedu, nakon posla. Ne znate da li vi jedete kolač ili on “jede vas”, sa grižnjom savješću lučite jedan spektar hormona, pa i hormone stresa.  Ali, kada isti taj kolač jedete u društvu sa prijateljicama i uživate u tom malom ritualu lučite u potpunosti drugi spektar hormona. Serotonin-hormon sreće, oksitocin-hormon povezivanja koji luči majka kada doji bebu…

Jako je bitno osvjestiti kako hrana utječe na nas. Svi smo čuli da 85% serotonina hormona sreće sintetiše se u našim crijevima i način na koji hranimo naše crijevne bakterije utječe na naše raspoloženje pa na taj način i na naše fizičko, mentalno i emotivno zdravlje. Sve je povezano. Ali, svjesnost je prvi korak ka promjeni, a onda namjera da želimo nešto promjeniti.

2. Kakva je trenutna situacija u društvu po pitanju prehrane?

Ovdje ne želim da se referiram isključivo na statističke podatke jer te informacije danas su dostupne na svakom koraku. Ali činjenica da gotovo dvije trećine stanovnika BiH ima problema sa viškom kilograma puno govori. Djeca su svakako najranjivija kategorija bombardovani na svakom koraku ( društvene mreže, nedostatak obrazovanja u školi o ovoj temi…..) jer uče iz okruženja a okruženje im ne daje adekvatne uzore.

Osnov ishrane su nažalost izbijeljeni proizvodi bez imalo nutritivne vrijednosti: bijelo brašno, šećer, ulje koje rafinirano stvara upalne procese u organizmu… Recimo, bijeli kruh je sastavni dio svakog obroka koji bez vlakana u našem organizmu metaboliše se kao šećer. Svi govore da se hrane zdravo ali njihovo zdravlje je direktan odraz toga. Zato uvijek kažem. Pitajte se. Da li nešto sa mojim zdravljem mi šalje poruku da usporimo i upućuje na disbalans u organizmu? Fokus je neprestano na  kalorijama. Volim reći klijentima da postanite detektiv za nutrijente ne samo kalorije.

3. Da li prehranom možemo unaprijediti svoj način života?

Kada govorimo o holističkom pristupu životu želim to objasniti na ovaj način. Hrana je puno više od onoga što dolazi na tanjiru. To ja nazivam sekundarnom hranom i ona jeste bitna ali bitna je i tzv. primarna hrana koja nas hrani i njeguje ili nas “jede “ svaki dan a da toga često nismo ni svjesni. To je posao koji radimo a sa kojim smo zadovoljni ili ne, to je nivo fizičke aktivnosti u našem životu, to je veza u kojoj se nalazimo. Da li smo sretni ili ne? Da li se ujutro budimo sa svrhom? U Japanu to nazivaju Ikigai i postoji jedan divna knjiga koja govori upravo ovoj temi a zove se Plave zone  to su mjesta na kojima živi najviše stogodišnjaka na svijetu. Da, cjelovita ishrana je osnov dugovječnosti ali bitne su i ove prethodno nabrojane komponente. (porodica, pripadnost zajednici….)

4. Da li proizvodi koje deklarišu se kao zdravo su zaista takvi? Na što moramo obratiti pažnju pri kupovini?

Velika je zastupljenost tzv. cleanwash i greenwash marketinga. Što zapravo znači sugestivno navođenje potrošača da je nešto zdravo ili organsko ali zapravo nije. Nazivi kao što je zdravo, sa organskim sastojcima, a da nema markice zato ili bez konzervansa a zapakovano je, samo su neki primjeri.

Moj savjet je da jedete u duginim bojama, što više boja na tanjiru više različitih antioksidanasa i vlakana unosite. Zapakovane namirnice ali sa razumljivom listom sastojaka koje znate pročitati i shvatiti njihovo značenje, sa 2-4 sastojka. Jedite organske ili lokalne namirnice. Kako kaže čuveni Michael Pollan: “ Nemojte jesti ništa što vaša nana/majka/baka ne bi nazvala hranom.

5. Gdje možemo pronaći najširi asortiman proizvoda koji doprinose unapređenju našeg zdravlja?(zdravih proizvoda)

Najširi asortiman cjelovitih proizvoda je priroda i pijaca, a nakon toga svakako Mercator. Sa najvećim izborom svježih namirnica u svim duginim bojama i sa najvećim asortimanom cjelovitih i organskih namirnica na svojim policama.